کهن‌شهر کیلان؛ میزبان عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)

folder_openاخبار, پیام شهردار و شورا

هر ساله با فرارسیدن ماه محرم، رنگ و بوی عزا و حزن سراسر ایران اسلامی را فرامی‌گیرد و مردم شهرهایی همچون کیلان از توابع شهرستان دماوند نیز، عزای حسینی را با پایبندی به غنی‌ترین آداب و رسوم قدیمی برپا می‌کنند.

در این راستا، مردم کهن شهر کیلان با برگزاری آیین‌های قدیمی که برخی از آنان به ویژه نخل‌گردانی، عزاداری منحصر به‌ فردی را به خصوص در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به نمایش گذاشته و در غم عزای حسینی، حزن و اندوه خود را ابراز می‌کنند.

آیین حمل نخل به عنوان نماد تابوت امام حسین (ع)، یکی از مراسم عزاداری سنتی است که با قدمتی حدود ۸ قرن هر سال در روز هشتم ماه محرم در شهر کیلان همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی و با حضور عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود.

در روز تاسوعای حسینی نیز، هیئت‌های عزاداری شهر جهت عرض ارادت و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی با حضور در محله اتحاد مقابل منزل شهید علی عبدالعلی کاظمی به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

در روز عاشورا، شهر کیلان و روستای زیارت از دیرباز میعادگاه خیل عظیمی از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش بوده که بزرگترین گردهمایی عزاداران حسینی شهرستان‌های استان تهران را تشکیل می‌دهند.

در نقطه‌ای دیگر از شهر کیلان،آستان مقدس امامزاده زین‌العابدین(ع) در محله کوهان پذیرای ارادتمندان خاندان اهل بیت است.

از عاشقان ودل‌سوختگان مکتب حسینی دعوت می‌کنیم در آیین‌های قدیمی شهر کیلان شرکت نمایند.

شهرداری و شورای اسلامی شهر کیلان

کلمات کلیدی: , , , , , ,

مطالب مرتبط

فهرست