مدیر عامل هلال احمر استان تهران در شورای شهر کیلان

folder_openاخبار, اخبار شورای اسلامی شهر

مدیر عامل هلال احمر استان تهران در شورای شهر کیلان / لزوم ارتقاء تجهیزات امداد و نجات منطقه کیلان.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی و شهرداری کیلان، دکتر فتحی مدیر عامل هلال احمر استان تهران به همراه جمعی از معاونان و طاهری رئیس هلال احمر شهرستان دماوند به منظور بررسی شرایط منطقه به لحاظ حادثه خیزی، ترافیک عبوری و چگونگی ارتقاء تجهیزات امداد و نجات در شورای اسلامی شهر کیلان حضور یافتند.

پیمان آقاجان احمدی رئیس شورای اسلامی شهر کیلان در آغاز این نشست ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جلسه گفت: کیلان شهری کهن است که بیش از چهارده هزار سال قدمت و ۷۰ سال سابقه شهرداری دارد. مسئولیت خدمت رسانی در بحث امداد و نجات در منطقه بزرگ کیلان را آتش نشانی و اورژانس شهر کیلان عهده دار هستند و این در شرایطی هست که امکانات و تجهیزات کافی در اختیار نداریم و اعتبارات شهرداری کیلان هم پاسخگوی این نیاز نیستند.

وی اضافه کرد:منطقه بزرگ کیلان از جاده قدیم کیلان و منطقه وادان آغاز شده و محدوده ای تا مرز استان سمنان را شامل می شود. در این میان جاده هایی داریم که از پر پیچ و خم ترین محور های مواصلاتی منطقه هستند که از استاندارد لازم برخوردار نبوده و سطح آنها هر روز و ساعت شاهد حوادث تلخ و دردناک می باشند.

آقاجان احمدی عنوان کرد:بخش عمده ای از این منطقه در میان کوههای بلند با دره های سیل خیز احاطه شده که در پی نزولات آسمانی با دبی بالا مستعد هولناک ترین سیلاب ها و در ماههای آخر بهار و تابستان آتش سوزی های متعدد را تجربه می کنند. اینها بخشی از آن نیازیست که الزام ارتقاء وضعیت و بهبود نحوه خدمت رسانی در بحث امداد و نجات را سبب می گردند. توسعه طولی شهر کیلان را به لحاظ زیبایی چشم نواز، گردشگری و نیاز امروز انسان در جستجوی نوستالژیک، بوم گردی و طبیعت منحصر به فرد نموده اما در هنگام مواجه شدن با حوادث به امکانات قابل توجهی نیازمند ساخته است.

بررسی حوادث و بلایای طبیعی سال‌های گذشته شهر کیلان

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان با اشاره به سیل تابستان گذشته گفت: با لطف خداوند و به واسطه لایروبی خوبی که پاییز سال قبل در بستر رودخانه شهر انجام دادیم و با بسیج امکانات شهرداری و در اختیار گرفتن دستگاه های بخش خصوصی توانستیم آن سیل را به نحو احسن مدیریت کنیم؛ اما آن جمعه شب واقعاً فراموش شدنی نیست؛ بخشی از روز را درگیر جستجو و رهایی جسد بنده خدایی بودیم که در آوار دیوار سست شده هنگام بارندگی مانده بود بخش دیگر هم به برداشت گل و لای وسیع در قسمت هایی از شهر گذشت و بعد از روزی دشوار و پر دلهره ساعات ابتدایی شب درست وقتی که در محلات داخلی همچون سرآسیاب درگیر سیل بودیم خبر دادند که تعداد زیادی خودرو در محور کمربندی قبل از ساران به دلیل ریزش کوه امکان عبور نداشته و متاُسفانه احتمال ریزش مجدد کوه با شدت بیشتر که می توانست حادثه تلخی را منجر شود وجود دارد.

وی افزود :اینکه در آن شرایط و با وجود درگیر بودن همه تجهیزات چطور توانستیم یک لودر به محل اعزام کنیم بماند؛ اما همان لودر هم در سیلاب قبل از قلعه حاج عسگر درگیر شد و چه زمان سختی بود آن هنگام که دائماً دوستان از محل درباره احتمال ریزش کوه در محل متوقف ماندن دهها خودرو و وقوع حادثه ای جبران ناپذیر می گفتند. جای شکر دارد که به لطف خداوند لودر اعزامی و سایر ادوات بعد از جمع آوری مشکلات سرآسیاب و قلعه حاج عسگر قبل از ریزش مجدد کوه به محل رسیدند و به این صورت ده ها خودرو و سرنشینان بیگناهِ گیر افتاده در محل نجات یافتند. مدیریت شهر کیلان با توکل به خداوند بدون ادعا با حداقل تجهیزات و بدون دریافت کمترین کمک (که البته درخواست هم کرده بودیم.) سیل تابستان گذشته را پشت سر گذاشت و نه تنها به همه روستاهای منطقه بزرگ کیلان که برای برداشت گل و لای درخواست کمک داشتند؛ بلکه به رودهن و برخی روستاهای دیگر هم نیرو و ادوات اعزام کرد.

وی تصریح کرد: به خیر گذشتن سیل تابستان به آن معنی نیست که با این تجهیزات امکان عبور از حوادث احتمالی آتی هم ممکن است و به همین اندازه تجهیزات شهر و منطقه دلخوش کرد؛ نمی توان از شهرداری کیلان توقع فراهم نمودن همه این تجهیزات را داشت. باید قبل از وقوع به فکر بود با توجه به شرایط ویژه و نیاز حاصل از آن به حمایت های مسئولان شهرستانی و استانی در این زمینه نیازمندیم. ما این نیاز و الزام قابل توجه به امکانات را در مکاتبات مختلف به اطلاع مسئولان امر رسانده و توقع داریم قبل از آنکه دیر شود شاهد اقدامات لازم باشیم. در اینجا هم جا دارد تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشیم از نماینده پرتلاش منطقه آقای دکتر رسولی نژاد که مثل همیشه در کنارمان بوده و در این زمینه هم با مکاتبات متعدد ما را حمایت نموده اند.

حضور دکتر فتحی مدیر عامل هلال احمر استان و بررسی شرایط حادثه خیزی منطقه

پیمان آقاجان احمدی با اشاره به دکتر فتحی گفت: حضور حضرتعالی، هیئت همراه و بررسی شرایط حادثه خیز منطقه می تواند منجر به احداث یک مرکز هلال احمر در منطقه کیلان باشد. ما پنجاه هزار متر زمین برای احداث پد بالگرد و سوله بحران در اختیار داشته و در حال آماده سازی نقشه و طرح مربوط هستیم می توانیم این مرکز را احداث کنیم تا با کمک شما به یک مرکز معین امداد و نجات و تاُثیر گذار در این منطقه بزرگ تبدیل گردد. قبل از احداث آن هم با توجه به نیاز منطقه به هر شکل ممکن تقاضای حضور نیرو و تجهیزات لازم هلال احمر را داریم.

دکتر فتحی مدیر عامل جمعت هلال احمر استان تهران در ادامه این نشت گفت: خوشحالیم که توفیق داده شد که مسیر خدمات گشایش پيدا کند و سعادتی شد در خدمت دوستان باشیم.

وی افزود:جمعت هلال احمر در سال ۱۴۰۱ صدمین سال تاسیس را در کشور می‌گذراند، صد سال از آغاز خدمت بی منت هلال احمر گذشت. هلال احمر در همه عرصه ها همچون حوزه دارو، درمان، امداد و نجات، امور حمایتی و… خدمات داوطلبانه انجام می دهد وجهی هم در قبال این خدمات دریافت نمی کند.

دکتر فتحی ادامه داد:هلال احمر برای اینکه بتواند خدماتش را توسعه بدهد و حداقل در حوزه امداد و نجات کارهای زیر بنایی انجام دهد طرحی را به عنوان خانه هلال مطرح کرده و مدیرت آن را دست متولیان شهری، روستایی داد وظایف هلال احمر از قبیل آمادگی و آموزش مردم، تیم بندی مردم، یک دپو از اقلام ضروری مورد نیاز برای زمان حادثه در این مراکز انجام می شود. تا به حال ۲۰۰ خانه‌ هلال در استان تهران تاسیس گرديده است.

ما برای تاسیس پایگاه الزاماتی را داریم، برای اخذ مجوز پایگاه یک مقدار کارمان دشوار است. دکتر فتحی گفت: شهرستان دماوند دو مسیر با خطر پذیری بالا دارید که یک مسیر آن محور کیلان می باشد. دو راهکار برای تاُسیس پایگاه هست که آنها در اینجا مطرح و بررسی گرديد.

ایشان تصریح کرد:برای تاُسیس پایگاه اگر یک کاری انجام بشود و محلی آماده شود متولیان امر بیایند ببینند و بدانند که کار جدی است می شود اقدامات لازم را هم در بحث تجهیزات امداد و نجات و هم سوله بحران و دپوی امکانات به نتیجه رساند.

شایان ذکر است در پایان این جلسه، از محل های پیشنهادی مدیریت شهر به منظور احداث پایگاه موقت و هم زمین پنجاه هزار متری اختصاص یافته به سوله بحران و پد هلیکوپتر همچنین امکانات واحد آتشنشانی شهرداری کیلان بازدید شد.

مطالب مرتبط

فهرست