لزوم ورود فوری آبفا به مسأله آب و فاضلاب کیلان/ آمار جمعیتی بر اساس سرشماری سال۹۵ کیلان با واقعیت فاصله زیادی دارد/ کیلانی‌ها از شرایط موجود گله‌مند هستند

folder_openاخبار, اخبار شورای اسلامی شهر

با توجه به مطالبات مطروحه مردمی جهت رفع مشکلات مربوط به آب شرب در ملاقات مردمی هفته گذشته مسئولان شهرستان دماوند با شهروندان محترم کیلانی، نشستی با هماهنگی سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس و با حضور رحمت‌الله محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران به منظور بررسی راهکاهای رفع مشکلات و برطرف شدن نگرانی مردم در محل این شرکت برگزار شد.

پیمان آقاجان‌احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کیلان در این نشست، فاصله چند برابری جمعیت واقعی امروز کیلان با نتایج حاصل از سرشماری سال ۹۵ ، فرسوده بودن شبکه انتقال آب و ارتفاع کمِ مخزن فعلی را از عوامل اصلی بروز مشکلات در حوزه آب شرب این شهر دانست.

وی افزود: بر اساس قوانین آبفا، آب شرب بر اساس تعاریفی مشخص به آمار جمعیتی اختصاص می‌یابد؛ اگر منابع آبی برای تزریق آب شرب به میزان مشخص شده وجود نداشته باشد، آبفا موظف به تاُمین منابع جدید است.

رئیس شورای اسلامی شهر کیلان ادامه داد: اما در کیلان مسئله به صورتی دیگر است، میزان آبی که آبفا متعهد به تاُمین آن است، بر اساس سرشماری ۹۵ مشخص می‌شود در حالی‌که این آمار با واقعیت فاصله‌ای چند برابری داشته و بر اساس بررسی‌های دقیق، تناسب‌بندی با تعداد انشعاب و سایر موارد، یقین داریم در بیشتر ایام هفته جمعیتی مابین 25 تا 30 هزار نفر در محدوده جغرافیایی شهر کیلان سکونت دارند.

آقاجان‌احمدی تصریح کرد: فرسوده بودن مخزن و شریان انتقال آب شرب که قطعاً باعث هدر رفت می‌شود در شرایط موجود کم نقش نیست؛ عامل بعدی ارتفاع منبع آب شرب است که نمی‌تواند پاسخگوی مشترکان در نقاط مرتفع باشد.

وی بیان کرد: با توجه به موارد اشاره شده، بخش قابل توجهی از شهروندان نسبت به شرایط موجود گله‌مند هستند؛ می‌توان این شرایط را با مبنا قرار دادن آمار واقعی جمعیت و اصلاح شبکه تغییر داد.
رئیس شورای اسلامی شهر کیلان خاطرنشان کرد: به منظور اختصاص زمین جهت احداث منبع جدید در ارتفاعات محله کوهان مکاتباتی با دکتر محبت خواه مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان تهران داشتیم که امیدواریم با پیگیری‌های بیشتر مدیریت راه و شهرسازی شهرستان دماوند و همچنین مساعدت نماینده محترم مجلس و فرماندار گرامی زودتر شاهد اختصاص این زمین باشیم.

آقاجان‌احمدی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم این را که استفاده از آب شرب برای پر کردن استخرها و آبیاری فضای سبز به شدت در ایجاد این مشکلات تاُثیر دارند؛ شهروندانی که چنین استفاده‌هایی از آب شرب دارند، باید خود را در ایجاد مشکلات برای سایر همشهریان مسئول دانسته و تغییر رفتار بدهند؛ البته به زودی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب شرب به این شکل ، اقدامات موُثری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم احداث شبکه فاضلاب در شهر کیلان گفت: لزوم احداث شبکه فاضلاب شهری در محله کردر با توجه به کیفیت و جنس خاک بیشتر از سایر نقاط احساس می‌شود؛ چند نوبت بازدید به اتفاق اهالی شریف کردر از این محل داشته‌ایم و با ملاحظه مشکلات از نزدیک معتقدیم تنها با احداث شبکه فاضلاب می‌توان مشکلات مردم خوب کردر در این زمینه را برطرف کرد؛ بنابراین ورود آبفا به مبحث فاضلاب را خواستاریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران در ادامه، از انجام مطالعات مربوط به شبکه فاضلاب خبر داد و گفت: اگر همراهی مدیریت شهری و شهروندان را داشته باشیم، امکان ورود زودتر از موعد و آغاز فاز اجرایی فاضلاب شهری کیلان را خواهیم داشت؛ البته مواردی در این زمینه هستند که در ابتدای راه باید به تصویب شورای شهر برسد.

آقاجان‌احمدی در پایان ضمن استقبال از انجام مطالعات و درخواست ارائه اسناد مطالعاتی به شورای شهر، مدیریت شهری کیلان را در همه طرح‌های عام المنفعه همراه قلمداد کرد و افزود: در هر حال با توجه به مشکلات نگران‌ک

کلمات کلیدی: , , , , , ,

مطالب مرتبط

فهرست