مدیران شهری به سمت ایجاد منابع درآمدی پایدار بروند/ در بحث آموزش فرهنگی و اجتماعی ضعیف عمل کرده‌ایم

folder_openاخبار

علیرضا طاهری‌نسب، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران در آیین معارفه شهردار کیلان اظهار کرد: وضعیت شهرسازی و شهرنشینی در کشور روند افزایشی دارد؛ به‌طوری که ۷۰ درصد جمعیت را شهروندان تشکیل دادند که این عدد در استان تهران به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: در هر کیلومتر مربع در استان تهران، حدود ۹۵۰ نفر ساکن داریم که این جمعیت در کشور به ۵۰ نفر می‌رسد؛ همین عامل باعث حاشیه‌نشینی و ایجاد بافت فرسوده که از معضلات مدیریت شهری است به خود دامن زده که سبب شده تا اختلاف طبقاتی بین شهروندان در مجموعه شهری احساس شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران گفت: در این راستا، ما شهروندان یک، دو سه، ناکارآمدی مدیریت شهری و اعتراضات اجتماعی را در این موضوع‌ها بیشتر مشاهده می‌کنیم؛ این نشان می‌دهد که ما در بحث آموزش فرهنگی و اجتماعی ضعیف عمل کرده‌ایم.

طاهری‌نسب تصریح کرد: در مدیریت سوم شهری باید بتوانیم تشکیلات مدیریت شهری توسعه‌یافته را از حالت تشکیلات خدماتی و عمرانی به سمت فرهنگی و اجتماعی ببریم؛ برای اینکه مدیران بتوانند در این بحث موفق عمل کنند، باید اول به شناخت و حل مسأله بپردازند.

این امر می‌طلبد که مدیران شاخص‌هایی را همراه خود داشته باشند که از جمله این شاخص‌ها، شناسایی منابع درآمدی پایدار است.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین اقدام در ایجاد درآمد پایدار، موضوع شناسایی منابع درآمدی است؛ اگر مدیران شهری به سمت ایجاد منابع درآمدی پایدار بروند، به‌جای شهرفروشی و تراکم‌فروشی و تخلفات ساختمانی می‌توانند شهر را به سمت و سویی هدایت کنند که مجموعه شهری به دنبال آن است.

مدیریت هوشمند شهری در اولویت قرار گیرد/ سایه دستگاه نظارتی روز‌به‌روز روی مجموعه مدیریت شهری بیشتر می‌شود

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران افزود: دومین موضوعی که در کنار درآمد پایدار خود را نشان می‌دهد، مدیریت هزینه است و مدیران شهری باید نسبت به هزینه‌های اضافی توجه کنند و روش‌های نوین جزو اولویت کارهایشان قرار گیرد تا در توسعه پایدار شهری نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: موضوع سوم، بخش نظارتی شهرداری است؛ هرچقدر بخش نظارتی شهرداری کار خود را بیشتر با قدرت انجام دهد، می‌توانیم گلوگاه‌های فساد را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کنیم؛ حمایت از شهروندان مشارکتی و مشارکت‌خواه موضوع مهم دیگر است که اگر این حمایت شهروندان به یک نیاز اجتماعی تبدیل شود، می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار شهری داشته باشد.

طاهری‌نسب با بیان اینکه هویت شهری، فضای سبز و شهر پاک از موضوع‌های دیگری است که مدیران شهری باید به آن توجه خاص داشته باشند، تصریح کرد: هدف آینده همه مدیران شهری باید به سمت و سویی برود که بتوانند مدیریت هوشمند را در اولویت کار خود قرار دهند تا باعث افزایش بهبود زندگی و مسائل اقتصادی و اجتماعی شوند.

وی بیان کرد: شورا تبلور جمهوریت نظام است؛ جایگاه شورا، نظارتی است و این جایگاه باید بر دخالت‌ها فائق شود و شوراها این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار دهند؛ دانش و بینش مدیریت شهری باید جزو اولویت کاری شوراها باشد؛ ریل‌گذاری و نظارت از جمله اموری است که شورا باید در برنامه کاری خود داشته باشند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران اظهار داشت: از نظر دفتر امور شهری و شوراها، رضایت‌مندی از فعالیت‌های علی کاظمی در مدت شهرداری و‌ سرپرستی حاصل بود؛ دکتر پرج، از شهرداران با سابقه است که حتما با حضورشان در مجموعه مدیریت شهری کیلان، موجب تحولاتی می‌شود که سرمنشأ خیر و برکت برای مردم خواهد شد.

طاهری‌نسب افزود: مردم نیاز به خدمت‌رسانی دارند و همه ما خادمان مردم هستیم که باید درب اتاق مدیریت شهری به روی مردم باز باشد تا آنان بتوانند عدالت محوری و قانون‌مداری را در مجموعه مدیریت شهری مشاهده کنند؛ سایه دستگاه نظارتی روز‌به‌روز بر روی مجموعه مدیریت شهری و مدیریت محلی بیشتر می‌شود.

انتهاییام/

کلمات کلیدی: , ,

مطالب مرتبط

فهرست